اخبار

  • 5291
  • 174 مرتبه
  • 1402/05/14

بانو امین؛ بازنمای الگوی فرهنگ فاطمی در تحول علم آموزی زنان معاصر

بانو امین؛ بازنمای الگوی فرهنگ فاطمی در تحول علم آموزی زنان معاصر

 

نویسندگان

هاشمی بتول سادات | هاشمی سیدجواد

 

چکیده

علم به معنای شناخت وآگاهی است, و راهنما وچراغ عقل است, و در قرآن وروایات بر کسب علم تاکید بسیار شده است وپیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) طلب علم را برهر مرد وزن واجب دانسته است, از این رو زنان مسلمان, از صدر اسلام در فراگیری علم و دانش, نقل حدیث و سنّت, در کنار مسؤلیت خانواده, همچون مردان نقش برجسته داشته اند.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) عالمه و محدثه به عنوان الگوی جامع و کامل, برای زنان عالمه ودانشمند است. که در قرون متوالی شاهد زنان عالم ودانشمند بسیاری هستیم که در مکتب اهل بیت (علیه السلام) کسب فیض کردند. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانه ای گردآوری شده, و در برخی از منابع حدیثی, تاریخی و سیره علمی بانو امین مورد بررسی قرار گرفته است.

با هدف تبیین اهمیت علم آموزی زنان و لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در بعد علمی و بررسی تاثیر عملکرد بانوامین به عنوان یکی از بانوان عالمه معاصر در تحول علم آموزی زنان نگاشته شده است. یکی از بزرگ زنان تاریخ معاصر, حاجیه ی مجتهده امین, بانویی عالم, فاضل, فقیه, محدث, شاعر, حکیم و مفسّر بوده است که برکات و خیرات وجودی اش یعنی تألیفات و آثار مکتوب وی و نیز تأسیس مکتب دینی فاطمه, دبیرستان دخترانه امین و سایر صدقات جاریه اش سبب تحول در بین زنان معاصر ایشان گردید. علم آموزی را بین زنان ترویج نمود.

متن کامل ضمیمه شده است.

فایل های پیوست

نام فایل : بانو امین
Copyright © 2024, All Rights Reserved.