• 4202
  • 129 مرتبه
  • 1402/04/26 04:25:48 ب.ظ

چطور خانه‌مان را مهیای محرم کنیم؟

چطور خانه‌مان را مهیای محرم کنیم؟

 هیئتی‌ها وقتی می‌خواهند علم عزای امام‌حسین علیه‌السلام را بر پا کنند، از حضرت‌زهرا سلام الله علیها اذن و اجازه می‌گیرند.شما هم سلامی دهید خدمت مادر ارباب‌مان و با اجازه ایشان خانه‌تان را مهیای محرم کنید.

 یکی از نشانه های شیعیان و محبان اهل بیت(ع) حزن و اندوه آنها بر غم و مصیب اهل بیت(ع) است. همانطور که امام صادق علیه السلام فرموده‌اند:« شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفریش ما آفریده شده‌اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته است و آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحتند.» کم‌کم کاروان محرم از راه می‌رسد. کوچه‌ها را سیاه‌پوش کرده‌ایم اما حیف است از خانه‌های‌مان غافل باشیم. در ادامه چند پیشنهاد برای بهره‌مندی بیشتر از ایام محرم در بستر خانواده خواهید خواند.

وقتی خانه‌ها به عشق امام حسین (ع) سیه پوش می‌شود

از قدیم الایام پوشیدن لباس سیاه نشانه حزن و اندوه بوده و سیاه پوشی‌خانه تبدیل به یک نماد برای عزاداری اهل بیت شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر پرچم یا کتیبه‌ای در خانه دارید همین امروز به کمک خانواده دست به‌کار شوید و خانه‌تان را سیاه‌پوش کنید. حواستان باشد از همکاری با بچه‌ها غافل نشوید و  بخشی از این مسئولیت را به آنها بسپارید. اگر مستاجر هستید مراقب باشید هنگام سیاه‌پوش کردن خانه به دیوارها آسیب‌جدی نزنید.بزرگ‌ترها را  فراموش نکنید، اگر پدر و مادرتان سال‌های پیری و ناتوانی عمرشان را می‌گذرانند، فرصتی بگذارید و با یک پرچم، شور و حال حسینی را مهمان خانه‌شان کنید. مخصوصا اینکه شاید به خاطر شرایط‌ جسمی‌شان نتوانند به مراسم عزاداری بروند.
اگر پرچم یا کتیبه در منزل ندارید جای نگرانی نیست. یک بار برای همیشه سری به بازار بزرگ شهرتان بزنید و با قیمت مناسب یک پرچم اختصاصی برای خانه‌تان بخرید تا هر سال وسایل سیاه‌پوش کردن خانه‌‌تان آماده باشد. حتی می‌توانید به نزدیک‌ترین هیئت محله‌تان بروید و اگر شد چند پرچم برای سیاه‌پوش کردن خانه‌تان به امانت بگیرید. بهتر است کتیبه‌ای را  برای سر در خانه‌تان اختصاص دهید تا این فرهنگ حسینی را بین همسایگان‌ رواج دهید و یادآور مصیبت اباعبدالله(ع) باشید.

البته اگر پرچم سیدالشهدا به دیوار خانه، درب منزل یا پشت ماشین‌تان می‌زنید مراقب اعمال و رفتارتان هم باشید.
خریدن یک کتیبه اضافه و هدیه دادن آن به یکی از افرادی که خودتان صلاح می‌دانید هم می‌تواند ایده خوبی برای قدم برداشتن در مسیر امام حسین(ع) باشد. کسی که می‌دانید در دلش مهر اباعبدالله است اما شاید چندان حواسش به این امور نباشد! حتی می‌توانید حس و حال خانواده‌تان را هنگام سیاه‌پوش کردن خانه در فضای مجازی به اشتراک بگذارید و دیگران را به این‌ کار پسندیده دعوت کنید. 


معطر کردن پرچم‌ها با گلاب حس بهتری را به اهل خانه خواهد داد.

کو جامه سیاهِ عزایم، محرم است!

«پیراهن مشکی‌ام را هم بگذارید داخل قبر.» این بخشی از وصیت‌نامه شهید مدافع حرم«محمدهادی ذوالفقاری» است که مثل بسیاری از عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام ارزشمندترین دارایی‌اش را برای خلعتی آخرت پیراهنی می‌داند که در عزای ارباب علیه‌السلام به تن کرده. اصلا همین لباس مشکی که مکروه است در عزای سیدالشهدا آنچنان فضیلتی پیدا می‌کند که بعضی از فقهای بزرگ به آن تبرک می جویند و با جدیت از آن نگهداری و مراقبت می‌کنند و وصیت می‌کنند بعد از رحلتشان به عنوان تبرک با آنها دفن شود.
وقتش رسیده  لباس مشکی‌های اهل خانه‌ را از کمد دربیاورید و اتو بزنید تا این ایام را به نشانه مودت و احترام به اهل‌بیت(ع) لباس سیاه بر تن داشته باشید. همان گونه که خانواده و اصحاب امام حسین علیه‌السلام پس از شهادت ایشان تا مدتی لباس سیاه بر تن می‌کردند.

در تاریخ آمده است که بعد از واقعه جانسوز عاشورا، زنان خاندان رسول الله صلی‌الله علیه و آله اولین کسانی بودند که تا یک سال لباس سیاه به تن داشتند.
اگرچه بچه‌ها بیش از بزرگ‌ترها اشتیاق پوشیدن لباس مشکی در محرم را دارند اما چند‌جمله‌ای برایشان از دلیل پوشیدن این لباس بگویید و توضیح دهید این لباس را به دلیل احترام و علاقه‌ای که به امام حسین علیه السلام دارید در ایام شهادت ایشان به تن می‌کنید. خودتان هم با توجه و توسل لباس عزای ارباب را بپوشید. شاید جالب باشد که بدانید یکی از نذرهای مجرب برای گره‌گشایی که از قدیم‌الایام بین مردم معروف بوده، نذر پوشیدن لباس عزای امام حسین علیه السلام است. 


پیامبر «ص»: همانا برای شهادت حسین «علیه السلام» حرارتی در قلب های مومنان است که هرگز سرد نخواهد شد.

عاشورا بخوان و چند خیر را برای خودت تضمین کن!

قرائت زیارت عاشورا هم تسلای دل خودتان است هم دل داغ‌دیده خاندان نبوت. آنجا که زمزمه می‌کنید:«اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است و دوستم با کسی که شما را دوست دارد و دشمنم با کسی که شما را دشمن دارد.» هم خط فکری‌تان را روشن می‌کنید و هم زندگی و عاقبت‌بخیری‌تان را گره می‌زنید به امام حسین علیه‌السلام.
یکی از دعاهایی که ائمه معصوم و پیشوایان دینی بر مداومت خواندن آن تاکید می کنند زیارت عاشورا است که تاثیرات سازنده و بسیاری برای افراد دارد .در کتاب مفاتیح الجنان ، قبل از متن زیارت عاشورا ، حدیثی از امام باقر (ع) نقل شده است که می فرمایند:«این دعایی است که فرشته ها آن را می خوانند و پروردگار در قبال خواندن آن ، صدهزار هزار درجه می نویسد و مانند کسی خواهی بود که با امام حسین (ع) شهید شده باشد. برای شخص ثواب زیارت هر پیامبری و رسولی و امام حسین (ع) از زمان شهادتشان ، نوشته خواهد شد.»
محرم و صفر، هم خودتان برخواندن زیارت عاشورا مداومت کنید و هر روز از راه دور عرض ادب کنید خدمت سیدالشهدا. هم خانواده و فرزندان‌تان را به این عمل سفارش کنید. البته می‌توانید بسته به شرایط خانواده‌تان گاه زیارت عاشورا را در جمع خانوادگی بخوانید. حضرت امام صادق(ع)می‌فرمایند:«هرکس به وسیله خواندن زیارت عاشورا، جدم حسین(ع) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.»

زیارت عاشورا به واسطه دعاهایی که دارد باعث عاقبت بخیری است

رزق ما می‌رسد از خوان اباعبدالله!

در ایام محرم سعی کنید هر قدم که در خانه برمی‌دارید به یاد و عشق اباعبدالله علیه السلام باشد. مثلا همین غذا درست کردن روزمره را هم به نام سیدالشهدا گره بزنید.طعم و عطر غذاهای نذری همیشه برای ما دلچسب‌تر است. در این ایام نیت کنید و وعده های غذایی‌تان را به نیت نذری اباعبدالله علیه السلام آماده کنید. با این کار هم از ثواب نذری دادن بهره مند می‌شوید و هم خانواده‌تان هر روز غذای نذری میل می‌کنند. می‌توانید هر وعده را به نیت یکی از ائمه طبخ کنید، مطمئن باشید علاوه بر اینکه آشپزی برای‌تان دلنشین‌تر می‌شود نشستن سر سفره ائمه، غذا را برایتان دلچسب‌تر می‌کند. به مواد غذایی سوره قدر و کوثر بخوانید تا برکت شان زیاد شود قبل از شروع وضو بگیرید و با بسم الله الرحمن الرحیم آشپزی‌تان را شروع کنید. البته این عمل شایسته مختص به ایام محرم نیست و می‌توانید در تمام طول سال خانواده تان را مهمان غذای نذری کنید.
در خاطرات شهید مدافع حرم «حمید سیاهکالی مرادی» آمده است که ایشان  جدولی از ذکر و نام ائمه اطهار آماده کرده و در آشپزخانه روی یخچال نصب کرده بود، توصیه داشت تا موقع پخت غذا در هر وعده نام آن معصوم برده شده و غذا به نیت ایشان آماده شود، به این شکل او و همسرش در تمام ایام سال غذای نذر شده به نیت ائمه معصوم را صرف می‌کردند.

آب یعنی که سلام ای لب عطشان حسین! 

بیشتر از هر چیز توجه به ساحت‌مقدس اباعبدالله علیه‌السلام در محرم عامل رشد و تربیت دینی روح است. قرار نیست چندین دیگ نذری تمام رسالت‌مان از محرم باشد.از فرصت دوماه محرم و صفر استفاده کنید و  با هر کار کوچکی در زندگی یادآور اهل بیت باشید. مثلا هنگام آب خوردن به رسم دیرینه  به صدای بلندتری به ارباب سلام دهید. اگر کسی از افراد خانواده آب خواست یا ابراز تشنگی کرد، بگویید به یاد لب تشنه اباعبدالله و یارانش، شما برایش آب می‌آورید. مطمئن باشید هر قدمی که بردارید، در دستگاه امام حسین علیه‌السلام برایتان نوشته می‌شود. البته این نذر آب فقط مختص به خانواده نیست در این روزهای گرم سال، گاهی یک لیوان آب خنک به دست پیک، راننده، یا هر فردی که به واسطه شغلش مسیرش به خانه‌تان می‌خورد بدهید. بعد از ماه عزا این عادت را ترک نکنید و حالا تمام توجه‌تان و نیت‌های اعمال کوچک‌تان را گره بزنید به امام زمان علیه‌السلام تا آماده باشید برای ظهور حضرت عجه‌الله تعالی شریفه. 


اب یعنی که سلام بر لب عطشان حسین!

این یک روضه خانوادگی است!

اینکه شما در هیئت محله‌تان یا هر مراسم عزاداری دیگر شرکت می‌کنید منافاتی با یک هیئت خانوادگی ندارد. سعی کنید امسال به لیست برنامه‌های محرم‌تان این عزاداری خانوادگی را اضافه کنید  تا علاوه بر اینکه خانه‌تان به نام اهل‌بیت(ع) عطرآگین می‌شود بستری باشد که برای رشد اخلاقی و تربیت فرزندانتان در مکتب اباعبدالله. حتی پیشنهاد می‌کنیم تقویم را باز کنید و با مشورت اعضای خانواده، چند روزی را در خانه‌تان هیئت برپا کنید. حتی اگر مراسم‌تان با چند مهمان هم برگزار شود کفایت می‌کند. از همسایه‌ها، خانواده یا هر که  صلاح می‌دانید برای شرکت در هیئت خانگی‌تان دعوت کنید. حتی می‌توانید با پخش یک مداحی و کنار هم جمع شدن اعضای خانواده هیئت‌تان را برپا کنید. 

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.