اخبار

  • 1139
  • 228 مرتبه
  • 1400/04/01

موقوفه مهر فاطمی ابتکاری برای مشارکت همگانی در سنت وقف است

آیت الله علم الهدی:

موقوفه مهر فاطمی ابتکاری برای مشارکت همگانی در سنت وقف است

امام جمعه مشهد گفت: موقوفه مهر فاطمی افزون بر تامین بخشی از هزینه های مراسمات مربوط به حضرت زهرا(س) و ترویج معارف فاطمی، ابتکاری برای فراهم شدن امکان مشارکت همگانی در سنت وقف محسوب می شود.

به گزارش ستاد اطلاعرسانی موقوفه مهر فاطمی، آیت الله سیداحمد علم الهدی در مراسم اختتامیه تکمیل موقوفه مشارکتی مهر فاطمی در مجتمع آفتاب ولایت گفت: رسول اکرم(ص) در حدیثی، برای هر کدام از ائمه اطهار(ع) دو خصوصیت بیان می‌کنند ولی درباره امام رضا(ع) چهار خصوصیت بیان می‌کنند که از آن جمله "عبور دهنده" و "منجی بودن" است یعنی امام رضا(ع) امت را از مشکلات و بحران هایی که برایشان پیش می‌آید عبور و نجات می‌دهد.

 

وی افزود: سومین خصوصیت این است که وجود امام رضا(ع) طرد کننده دشمنان و افراد کینه‌توز امت است، خصوصیت چهارم هم این است که امام رضا(ع) مومنین امت را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

 

 نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) دو شخصیت حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) را به عنوان "بضعه" یعنی سرمایه خود معرفی کرده اند، تصریح کرد: این امر به‌ خاطر نقش اصلی‌ای که وجود حضرت فاطمه(س) در احیای امامت و تثبیت آن و نقشی که وجود امام رضا(ع) در نجات جریان امامت در مقابل توطئه نابکارانه‌ مأمون داشتند، می باشد چرا که  مامون می‌خواست اساس امامت را با خلافت ادغام کند و از بین ببرد.

 

آیت الله علم الهدی گفت: آنچه ما در مقام خدمت به امام هشتم و خدمت به ولایت باید به آن توجه کنیم مسئله احیای عظمت شعائر حضرت فاطمه(س) است که در این‌ راستا ساخت موقوفه مهر فاطمی انجام گرفت و اثر عمده‌اش این بود که در عرصه وقف، ابتکاری صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: تا قبل‌ از این اقدام، وقف کردن غالبا مربوط به افرادی بود که از ثروت و امکانات مادی بالایی برخوردار بودند اما افرادی که فاقد دارایی اقتصادی بودند از فضیلت و برکت وقف محروم می ماندند اما ابتکار موقوفه مهر فاطمی با طرح وقف مشارکتی سبب شد همه اقشار جامعه با هر توان مالی بتوانند واقف شوند.

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: موقوفات زیادی برای عزای سیدالشهدا(ع) داریم و حتی در دهه فاطمیه هزینه‌های سنگینی وجود داشت که از موقوفات  سیدالشهدا(ع) تامین می‌شد و موقوفه‌ای به نام حضرت زهرا(س) نداشتیم اما اکنون عواید موقوفه مهرفاطمی صرف اقامه عزای حضرت فاطمه(س) و حرکت‌های تبلیغی و پژوهشی و تحقیقاتی برای احیای شعائر حضرت فاطمه(س) و مراسم عزاداری ایشان می شود که در رأس این هزینه‌ها بیشتر هزینه راه‌پیمایی روز شهادت حضرت فاطمه(س) خواهد بود.

 

در پایان این مراسم از خیرین تجلیل و قدردانی و به میهمانان حاضر در جلسه، لوح یادبود اعطا شد./

منبع: خبرگزاری ایرنا 

 

فایل های پیوست

Copyright © 2024, All Rights Reserved.