اخبار

  • 1198
  • 191 مرتبه
  • 1395/12/28

وقفی برای حضرت مادر

وقفی برای حضرت مادر

بزرگترین موقوفه مشارکتی کشور با عنوان «مهر فاطمی» با نیت حضرت زهرا(س) و دستان پر مهر واقفان خیراندیش در پایتخت معنوی ایران ثبت می‌شود.

 

 

به گزارش ستاد اطلاعرسانی موقوفه مهر فاطمی، حضرت فاطمه(س) در روزهای پس از رحلت رسول خدا(ص) در مورد اموال موقوفه و شخصی خویش وصایایی داشت و بسیاری از اموالی را که از رسول خدا(ص) به وی رسیده بود، وقف کرد.
نقل است بعد از رحلت پیامبر(ص)، عباس بن عبدالمطلب نزد فاطمه زهرا(س) رفت و از وی خواست تا مقداری از اموال رسول خدا(ص) را برای پذیرایی از مهمان‌ها و مصارف دیگرش به وی بدهد، لکن معلوم شد که همه آن‌ها را در راه خدا وقف کرده. العواف، الدلال، البرقه، المثیب والحسنی، الصافیه و مشربه ام ابراهیم باغ‌های هفت‌گانه‌ای هستند که درآمد آنها بنا به وصیت این بانوی بزرگوار، وقف امور خیریه، در راه خدا و برای نصرت اسلام شد.

ام‌العیال از دیگر موقوفات آن حضرت است که ۲۰ هزار نخل داشت و امروزه از مناطق سرسبز و ییلاقی به شمار می‌رود؛ این موقوفه دارای چشمه‌هایی پر آب است که در زمان حیات حضرت، وقف فقرا و سادات شد.
حال پس از هزار و اندی سال، عده‌ای از عاشقان حضرت در شهر هشتمین نور از آسمان امامت و ولایت همت کرده و با الگوپذیری از کوثر عالم خلقت برای ترویج فرهنگ و سیره فاطمی، موقوفه‌ای مشارکتی را با عنوان «مهر فاطمی» ایجاد کرده تا راه بزرگ‌بانوی اسلام را ادامه دهند.

حجت‌الاسلام جواد مظلومی، مدیر موقوفه مهر فاطمی با بیان اینکه از ۲۲ هزار موقوفه در سطح استان، حدود ۱۸ موقوفه ـ کمتر از یک درصد ـ با نیت حضرت زهرا(س) وقف شده است، ابراز کرد: از همین رو، پیشنهاد تشکیل اولین وقف گروهی به نام آن حضرت با عنوان «مهر فاطمی» مطرح شد.

وی به مساحت هزار و ۵۰ مترمربعی ساختمان این موقوفه اشاره کرد و گفت: این موقوفه با زیربنای پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع در هفت طبقه با دریافت وام و به صورت اقساطی در سال ۹۲ خریداری شد تا از محل مشارکت‌های مردمی پرداخت شود.

مدیر موقوفه مهر فاطمی بیان کرد: این موقوفه شامل دو طبقه پارکینگ، طبقه همکف با ۱۵ واحد تجاری و چهار طبقه واحد اداری و اقامتی می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات حقوقی موقوفه مهر فاطمی در اواسط محرم سال جاری، به لطف خدا رفع و پس از برگزاری مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین موقوفه حضرت زهرا(س) که با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و توسط امام جمعه مشهد صورت گرفت، فروش سهام از ۲۶ مهرماه آغاز شد.

حجت‌الاسلام مظلومی بیان کرد: اولین واقفان این طرح، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و تنی چند از خانواده‌های شهدای مدافع حرم بودند که به نیابت از شهید خود اقدام به شرکت در سنت حسنه وقف کردند.
وی اضافه کرد: این موقوفه به ارزش ۱۶ میلیارد تومان با ۳۲۰ هزار سهم و هر سهم به ارزش ۵۰ هزار تومان، بزرگ‌ترین موقوفه مشارکتی با نیت حضرت زهرا(س) محسوب می‌شود.


فروش سه هزار از ۳۲۰ هزار سهم موقوفه مهر فاطمی

وی با بیان اینکه تاکنون حدود یک صدم سهام این موقوفه واگذار شده است، عنوان کرد: از زمان آغاز فروش سهام تاکنون سه هزار سهام توسط خیران خریداری شده است؛ در زمینه خرید سهام نیز محدودیتی وجود ندارد و هر فرد می‌تواند از یک سهم تا هر تعداد که مایل باشد، در این موقوفه سهیم شود.
مدیر موقوفه مهر فاطمی با اشاره به اینکه موقوفات با نیت حضرت زهرا(س) در همه کشور کم بوده و این امر مظلوم واقع شده است، افزود: امید است با شروع این طرح در مشهد، شاهد وقف‌های بسیاری با این نیت نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام و سراسر دنیا باشیم.

حجت‌الاسلام مظلومی گفت: در این موقوفه، آیات مرتضوی، اشرفی‌شاهرودی، از علمای مشهد، علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام پناهیان، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جمعی از مسئولان و پرسنل اداره اوقاف استان، برخی از اعضای شورای شهر، جمعی از طلاب حوزه علمیه حجتیه اصفهانی‌ها، جمعی از اعضای کانون مداحان مشهد و نیز چهره‌های شاخص استان نیز سهیم شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما در ثبت این موقوفه، توسعه موقوفات با نیت ترویج فرهنگ و سیره فاطمی است، در صورت تکمیل سهام نیز اگر افرادی جهت شرکت در این موقوفه بخواهند، سهیم شوند این اقدام جهت توسعه موقوفه صورت می‌گیرد.
مدیر موقوفه مهر فاطمی اظهار کرد: این موقوفه به صورت هیئت امنایی و مشارکتی توسط سه شخص حقوقی ـ امام جمعه وقت مشهد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه وقت استان و همچنین یکی از فضلای حوزه علمیه یا خیران معتمد ـ که توسط مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی معرفی و توسط امام جمعه مشهد تأیید شود، اداره می شود.

حجت‌الاسلام مظلومی با اشاره به اینکه درآمد موقوفه در پنج نیت صرف خواهد شد، گفت: درآمد و عواید این موقوفه، صرف حمایت و کمک به هزینه‌های برگزاری اجتماع عزاداران فاطمی در شهادت حضرت زهرا(س) در مشهد، حمایت و کمک به هزینه مراسم جشن ولادت حضرت زهرا(س) در مشهد، حمایت و ترویج فرهنگ فاطمی اعم از تحقیق و پژوهش، آموزش، نشر و تولید کتاب و سایر آثار فرهنگی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین درآمد و عواید این موقوفه صرف اعزام مبلغ در ایام فاطمیه در سطح شهرستان مشهد و حومه با رویکرد ترویج فرهنگ فاطمی و تبلیغ و ترویج موقوفات حضرت زهرا(س) و همچنین کمک به ایجاد موقوفات حضرت زهرا(س) در سایر مناطق استان خراسان رضوی می‌شود.

مدیر موقوفه مهر فاطمی در خصوص نحوه مشارکت مردم برای سهیم شدن در این اقدام نیکوکارانه گفت: خیران می‌توانند از طریق سامانه پیامک با ارسال کلمه یازهرا(س) به شماره ۳۰۰۰۸۱۸۸ و یا مراجعه به دفتر موقوفه واقع در میدان شهدا، ابتدای خیابان دانشگاه، بین صاحب‌الزمان ۲۳ و ۲۵ یا به نشانی اینترنتی www.mehrfatemi.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۵۱۳۷۱۳۱۸۱۸ تماس گیرند و در این موقوفه سهیم شوند.
وی با بیان اینکه برای کلیه افرادی که در این طرح مشارکت داشته باشند وقف‌نامه و سند وقف تنظیم خواهد شد، عنوان کرد: خیران می‌توانند پس از واریز مبلغ مورد نظر به شماره حساب ۰۱۰۰۰۰۱۸۱۸۰۰۲، بانک ملی شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۱۴۸۴۸۶۴۸۴، مبلغ واریزی، تاریخ واریز و نام خود را جهت صدور و دریافت سند وقف‌نامه به شماره سامانه ۳۰۰۰۸۱۸۸ ارسال کنند./

 

منبع: خبرگزاری ایکنا

 

فایل های پیوست

Copyright © 2024, All Rights Reserved.