اخبار

  • 6384
  • 78 مرتبه
  • 1402/08/14

مشکلات اجتماعی با استمرار وقف حل می‌شود

مشکلات اجتماعی با استمرار وقف حل می‌شود

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استمرار وقف در جامعه سبب حل مشکلات اجتماعی می شود، گفت: اگر وقف و نیت واقفان شفاف باشد؛ چه در وقف عام و چه خاص، این شفاف سازی نیت، باعث ماندگاری وقف شده و آثار و برکات آن ادامه‌دار خواهد بود.

حجت الاسلام مصطفی مرشدسلوک از اساتید دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: استمرار و دائمی بودن وقف بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرده و آثار پر‌برکتی در جامعه بجای خواهد گذاشت.

 
معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت:وقف آثار بسیار پر برکتی داشته و می‌تواند داشته باشد.در کتب فقهی ما بابی به نام وقف وجود دارد و این نشان دهنده ارزش این موضوع است حتی در آثار اهل تسنن این مسئله از آثار پر اهمیت عنوان شده و به نوعی صدقه جاریه است.
 
وی با تاکید بر مهمترین ویژگی وقف مبنی بر دائمی بود آن خاطر نشان کرد: خیلی از افراد توان مالی زیادی ندارند اما آن چیزی که وقف می‌کنند به خاطر پیوستگی آن اهمیت پیدا می‌کند و این مسئله ارزش این حکم مترقی دینی را بیش از پیش آشکار می‌کند.
 
مرشدسلوک ادامه داد: به عنوان مثال روایتی از رسول خدا ص نقل است که زمانی ایشان همراه یارانشان در سفری می‌رفتند و قرار بود جایی اتراق کنند.رسول خدا ص آنها را دنبال هیزم برای طبخ غذا فرستادند .آنها گفتند در این بیابان چوبی وجود ندارد اما رسول خدا ص گفتند هر کس به سمتی حرکت کند.وقتی برگشتند کوهی از هیزم جمع شده بود.البته رسول خدا ص در اینجا به مسئله جمع شدن گناهان اشاره کردند که ذره ذره جمع می‌شود.البته مسئله وقف هم به همین شکل است.شاید افراد گمان کنند دارایی‌ها آنها ارزش وقف نداشته باشد اما می‌تواند با قرار گرفتن در کنار هم مثمر ثمر باشد. بنابراین این کمک مستمر و همیشگی برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی موثر است و آثار پرباری دارد.
 
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: مسئله وقف به قدری مهم است که حتی علما اجازه وقف کفار را جایز دانسته و اگر کافری چیزی را وقف اسلام و مسلمانان کند، قبول می‌کنند. البته این موضوع با مال حرامی که شخصی دارد فرق می‌کند و باید آن را تطهیر کند اما کافری که می‌خواهد مال خودش را برای مسلمان وقف کند جایز است و این اهمیت بسیار زیاد وقف را نشان می‌دهد.
 
وی با تاکید بر اهمیت ترویج سنت وقف گفت: خیلی جاها می‌بینم وقف برای حل مشکلات مردم از جمله برای ساخت بیمارستان‌ها کمک به فقرا، رفع محرومیت‌ها، مسایل معیشتی ازدواج جوانان و... شکل گرفته که نشان می‌دهد اگر وقف در جای خودش استفاده شود هم می‌تواند به حل مشکلات کمک کند و هم باعث ترویج این سنت حسنه شود.
 
مرشدسلوک درباره ثمرات وقف تصریح کرد: از جمله برکاتی که وقف می‌تواند داشته باشد نزدیک شدن دل‌ها، روحیه مشارکت و همدلی، گرایش مردم به معنویات و تدین،آرامش و رفاه اجتماعی است. اشتغال‌زایی و ترویج روحیه کار و تلاش و توسعه فعالیت در جامعه از دیگر کارکردهای وقف است.ما حتی می‌بینم زنان بزرگ تاریخ به این مسئله اهتمام داشتند. مثلا حضرت فاطمه(س) وقتی پدر بزرگوارشان فدک را به فرمان خدا به ایشان بخشیدند آن را وقف بنی هاشم کردند و این نشان دهنده دید وسیع و دیدگاه پرمهر حضرت زهرا(س) برای این حکم مترقی و مسئله با برکت است.
 
وی شفاف بودن نیت واقفان را در ماندگاری وقف موثر دانست و تاکید کرد: بعضی از مغازه‌های بازار درآمدشان را وقف عزاداری سید الشهدا کرده‌اند.یا درآمد یک مغازه وقف چای مراسم امام حسین است.بنابراین اگر وقف و نیت واقفان شفاف باشد؛ چه در وقف عام و چه خاص، این شفاف سازی نیت، باعث ماندگاری وقف شده و آثار و برکات آن ادامه‌دار خواهد بود.
 
این کارشناس حوزه وقف با برشمردن انواع وقف افزود: افرادی هستند که ثلث اموال خود را برای تحصیل افراد بی‌بضاعت یا مراکز درمانی وقف می‌کنند که البته بهتر است ثلث مال تبدیل به ملک و مکانی شود که دائمی بوده و بتوان از درآمد آن استفاده کرد.یا برخی وقف‌ها، وقف اولاد است. به طور نمونه خانواده‌ایی را سراغ دارم که خیلی متمول نیستند اما هرماه خودشان و هم تعداد زیادی از اقوام آنها به زیارت مشهد مشرف می‌شوند که دلیل آن خرید منزلی در مشهد توسط پدر خانواده و وقف آن ملک به اولاد خویش بوده است.این تنها بخشی از آثار وقف است که با بیان آن افراد نیز تشویق شده و به اینکار رغبت و اهتمام نشان می‌دهند.
 
 

فایل های پیوست

Copyright © 2024, All Rights Reserved.