ماژول رسانه

  • 3743
  • 601 مرتبه
  • 31 فروردین 1402

بازشناسی تحلیلی نقش بانوان در ارتقای سلامت و بهداشت روانی خانواده

بازشناسی تحلیلی نقش بانوان در ارتقای سلامت و بهداشت روانی خانواده

با تاکید بر سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

 

نویسندگان

نوروزی محمد | جهانی جوانمردی فاطمه

چکیده

زمینه و هدف: خانواده مانند یک نظام است که خود سازنده نظام اجتماعی است و تحت تاثیر مسائل مختلف جامعه, مسائل اجتماعی, اقتصادی, ارتباطات و سایر مسائل قرار دارد. امروزه خانواده ها با مشکلات بسیاری درگیر هستند که متناسب با توانایی و حتی آمادگی آن ها نیست. این مشکلات می تواند اثرات مخربی بر روی بهداشت روانی خانواده ها داشته باشد. سلامت روان یکی از مهم ترین عوامل برای ارتقا و تکامل انسان ها است. هدف پژوهش حاضر بازشناسی نقش بانوان در ارتقای سلامت و بهداشت روانی خانواده ایرانی با تاکید بر سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است. روش تحقیق: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در انجام پژوهش, کلیه منابع و مراجع موجود و در دسترس اعم از کتب, مقالات و گزارش های پژوهشی موردبررسی واقع شده اند و ابزار پژوهش, فیش برداری از منابع و مراجع مذکور بوده است.

پس از جمع آوری اطلاعات به طبقه بندی, تحلیل, استدلال و استنتاج منطقی از آن ها پرداخته شده است. یافته ها و نتایج: بر اساس برداشت از سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) زن با توجه به ویژگی های فردی و وظایفی که در تشکیل و تحکیم خانواده بر عهده دارد, سهم بیشتری در تامین آرامش و بهداشت روانی خانواده ایفا می کند. نتایج حاکی از آن است که در دنیای امروز که پر از رسانه های جمعی, ماهواره ها و میدان جنگ های فرهنگی است و صیادان بسیاری در کمین خانواده ها هستند, بانوان ما می توانند حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان بهترین الگو و نمونه چگونه زیستن انتخاب کنند. با اصلاح نگرش و رفتار زوجین نسبت به تشکیل خانواده و به ویژه الگوگیری از سیره حضرت علی (ع)و حضرت فاطمه (س) می توان به تحکیم مبانی خانواده در جامعه اسلامی و حتی کاهش آمار طلاق امیدوار بود. چنانچه بانوان با الگوپذیری از سبک زندگی ایشان, درزمینه فضائل اخلاقی مواردی همچون: سادگی, تقوا, زهد و پارسایی, سخن نیکو, عفو و گذشت, ادب و احترام, محبت, خوش رویی, عفاف و پاک دامنی, حلم و بردباری و همچنین درزمینه آئین همسرداری به ابعادی مانند تقسیم کار, پذیرش سرپرستی مرد در خانواده, سازگاری و تفاهم و تامین غرایض جنسی را سرلوحه زندگی خود سازند, می توانند موجبات بهبود بهداشت روانی خانواده را فراهم سازد.

 

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.