ماژول رسانه

  • 3818
  • 109 مرتبه
  • 10 اردیبهشت 1402

تأملی بر بیدارگری حضرت فاطمه(س)

تأملی بر بیدارگری حضرت فاطمه(س)

 

هرگاه نام و یادی از آن بانوی یگانه عالم بر ذهن ها می گذرد. نقشی از درد و اندوه و ناخشنودی و گلایه و غربت و تنهایی بر یادها می نشیند. آن بانوی صبر و گذشت در این دوران کوتاه از زندگانی خود، خطابه ها و گفتارها و رفتارهایی را جاودانه ساخت که جای جای آن فریاد اعتراضی است برسر حاکمان و مردمان آن زمانه و سراسر گلایه و نارضایتی است.

همه ی تأمل و سخن این جاست که این همه نارضایتی و اعتراض و اندوه از جانب آن بانوی آسمانی که صبر و حلم و گذشت گوشه ای از آن همه فضایل اوست بی شک سرچشمه ای فراتر و متفاوت از رفتارهای مشابه دنیایی دارد.

اعتراض و اندوه آن مظهر مهربانی و بخشش نمی تواند فقط از آن رو باشد که زمینی را از او به غصب و ظلم برده باشند، چه آن گاه که آن باغ های پرثمر در اختیار او و خانواده اش بود. حتی دانه خرمایی نیز به خانه ی خودشان نمی رسید و محصول و سود یک جا به نیازمندان انفاق میشد.

 

دلایل و حاصل روشنگری و بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها

حضرت صدیقه طاهره، انحراف امت را پس از پیامبر اسلام می بیند و می نگرد که چگونه گروهی از سر دنیا خواهی و هوا پرستی کلام روشن و مکرر رسول خدا درباره پرچم هدایت و خورشید رهبری تا روز قیامت نادیده می گیرند و بنای گمراهی و هلاکت را پی ریزی می کنند.

امروز اگر آن خورشید هدایت برای باز پس گیری سرزمین فدک خطبه می خواند و گرچه خویش میزان حقیقت است و ملاک رضایت خدا، اما باز از کتاب خدا برای گفته خویش دلیل و شاهد می آورد.

از آن رو است تا در این گیر و دار همه مردم تاریخ بدانند. آن ها که خود را رهبران دین خدا و جانشینان پیامبر خدا خوانده اند نه به کتاب خدا پایبند هستند و نه به سیره ی پیامبر خدا حاصل این بیدارگری و اعلان رسمی و ماندگار نارضایتی از جانب دخت گرامی پیامبر آن شد که بیراهه شرک و گمراهی رسوا گشت و راه راست خداپرستی و هدایت روشن و آشکار باقی ماند.

 

بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها – امتداد انتظار

به خاطر این آرمان بلند است که آخرین جانشین پیامبر خدا، امام روزگار ما فرمودند: (دختر پیامبر خدا اسوه نیکوی من است) آری وعده تردید ناپذیر الهی این است که همه ی تلاش ها و جان فشانی های پیامبران و جانشینان شان و همه رنج های حضرت صدیقه (سلام الله علیها) و پیشوایان هدایت به دست آخرین جانشین پیامبر بارور و شکوفا خواهد شد.

معرفت خدا و اقرار راستین به یگانگی او و سر سپاری به عبودیتش، بر همه عالم حکم فرما خواهد گشت و این زمانه موعود روشنی چشم همه ی انبیاء و اولیاء و آرزوی همه پیروانشان بوده و هست. در این جریان الهی و مبارک، که همه ی برگزیدگان و فرستادگان خدا و پیروانشان در آن ره پوییده اند.

ما از شیرینی و لذت کدامین گام می توانیم بهره مند شویم؟ نخست آنکه ما نیز در راه زنده نگاه داشتن این برترین آرمان یعنی یاد خدا و بندگی او بکوشیم.

خود و دیگران را به این پناه امن نجات و سعادت دعوت کنیم. در این راه، رنج ها و فداکاری های آن بانوی یگانه ی عالم را که از سر مهر و رحمت برای هدایت و سعادت انسان به وجود نورانی خویش روا داشت در یاد و خاطره خود و دیگران زنده نگاه .

دیگر آن که همواره به خاطر داشته باشیم که همه ی پیامبران و امامان و پیروان ایشان در همه ی تلاش ها و ایثارها و رنج هایشان مشتاقانه روزگار موعودی را انتظار می کشیدند که به خواست خدا سرانجام پرچم توحید بر فراز تمامی عالم برافراشته شود.

روح خدا جویی و خدا پرستی به کالبد مرده ی انسان ها جان تازه بخشد. همواره به فرمان خدا به دیگران نیز این کلید نجات را رهنمون می شدند که برای نزدیک شدن آن گشایش الهی با جان و زبان خدا را بخوانند و بخواهند که خدا به دعای مردمان این امر را زودتر به انجام برساند.

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.