• 4151
  • 181 مرتبه
  • 1402/04/17

طبق کدام سند خانه حضرت زهرا(س)، خانه پیامبر(ص) بود؟

طبق کدام سند خانه حضرت زهرا(س)، خانه پیامبر(ص) بود؟


سیوطی در تفسیر “الدر المنثور” جلد 5 صفحه 50 در تفسیر همین آیه می نویسد: شخصی از پیامبر (ص) پرسید: ای رسول خدا! این خانه هایی که قرآن کریم درباره آن در سوره نور آیه 36 صحبت می کند، چه خانه هایی است؟ پیامبر (ص) فرمودند: خانه های پیامبران.

در این حال خلیفه اول پرسید: آیا این آیه خانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است را هم شامل می شود؟ پیامبر (ص) فرمودند: بلی! بلکه از بهترین آنها است. این روایت را نیز آلوسی از علمای اهل تسنن در کتاب “روح المعانی” جلد 18 صفحه 157 نقل می کند.


همچنین، صحیح بخاری در جلد 4 صفحه 210 حدیث 3716 از خلیفه اول نقل می کند که گفت: ارقبوا محمدا فی اهل بیته؛ از خانواده پیامبر (ص) مراقبت کنید.


ابن حجر از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب “فتح الباری” جلد 7، صفحه 63 می نویسد: در اینجا خلیفه اول به مردم سفارش می کرد که مراقب خانواده پیامبر (ص) باشید و آنها را اذیت نکنید. لذا این که این توصیه ها به چه دلیلی گفته شده است را کاری نداریم، ولی همین نشان می دهد که در مورد اهل بیت پیامبر (ص) سفارش ویژه بوده است.

لذا حضرت زهرا سلام الله علیها از بابت این که مردم بدون اجازه وارد منزلشان نمی شوند، مطمئن بودند. 
 

منبع: موسسه قرآن ونهج البلاغه

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
Copyright © 2024, All Rights Reserved.